Wat is een trend?
Iedereen heeft wel eens gehoord over mode- en catwalktrends, globalisering en de opkomst van het veganisme. Op het eerste gezicht allemaal verschillende dingen… Maar ook zaken die allemaal onder de noemer ‘trend’ vallen. In deze blog leggen we uit wat een trend nou eigenlijk is, welke verschillende trends er bestaan en hoe jij er als ondernemer je voordeel ermee kunt doen!
De definitie van een trend
Er bestaan heel veel verschillende definities van een trend. Heel algemeen gezegd is een trend, een ontwikkeling op langere termijn in een bepaalde richting. Maar ook nieuwe behoeftes, manieren van kopen of verandering in onze normen en waarden zijn aan te duiden als trends. Het zijn ontwikkelingen uit het verleden, die je in het heden kunt zien en die in de toekomst waarschijnlijk door gaan. Van grote maatschappelijke bewegingen tot producttrends en kortstondige hypes.
Er zijn drie type trends te onderscheiden:
- Een MEGATREND is een complexe ontwikkeling die hele samenleving beïnvloed. Voorbeelden van megatrends zijn globalisering, schaarste, het Corona virus en de gevolgen van klimaatverandering en hebben een levensduur tussen de 10 en 50 jaar.
- Een MACROTREND wordt ook wel een consumententrend genoemd. Deze trends komen voort uit veranderende behoeften en verlangens van een breed publiek. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de plantbasedlifestyle. Macrotrends hebben gemiddeld een levensduur tussen 5 en 10 jaar.
- Als laatste heb je nog de MICROTREND. Deze zijn vaak onderdeel van de macrotrend en komen voort uit (technische) innovaties die nieuwe invulling geven aan behoefte van consumenten. Denk hierbij aan alle soorten vleesvervangers die op de markt komen.
Hoe identificeer je een trend?
Er zijn veel factoren die een rol spelen bij het identificeren van een trend. Zo zijn patronen uit het verleden belangrijke indicatoren voor de toekomst. Maar nog belangrijker is om te kijken wat er gebeurt bij de innovators. Dit is een kleine groep die het voortouw neemt en als dat door een grotere groep wordt opgepakt, zal het zich als een soort olievlek over de rest van de maatschappij verspreiden. Hoe eerder je een veranderingen bij de innovators oppikt, hoe makkelijker je de trend kan identificeren.
Wat kan jij als ondernemer met een trend?
Nu je weet dat iets een trend is, ben je er nog niet... Om trends in te zetten als kans voor je bedrijf, moet je leren begrijpen waar een trend vandaan komt en welke ontwikkelingen geleid hebben tot deze trend. Het wordt namelijk pas interessant als je een bepaalde trend weet toe te passen op jouw eigen bedrijf, product of dienst. Op dat moment ben je als bedrijf bezig om toekomst proof te innoveren.
In mijn volgende blog zal ik verder in gaan op de impact van de Corona pandemie op trends.
Benieuwd hoe een trend jou kunnen helpen?
Benieuwd wat trends voor jouw merk of organisatie betekenen? Twijfel dan niet en mail ons voor een gratis en vrijblijvend kennismakend gesprek.